مقالات کالای خواب

آشنایی با معروفترین انواع لحاف و الیاف تشکیل دهنده آن

زمان مطالعه: 4 دقیقه

لحاف‌ها در طول روز به روش‌های گوناگون به ما کمک خواهند کرد. آنها ما را گرم نگه داشته ، به ما آرامش داده و خوابی راحت به ما  هدیه می‌دهند. به همین علت پیدا کردن لحاف مناسب برای اتاق‌خواب کار خیلی مهمی می‌باشد و نباید از آن غافل شد. لحاف در هر منزلی واجب است. با این حال ، حین خرید آن، در ذهن داشته باشید که تمام لحاف‌ها یکسان نبوده و نوع‌های گوناگونی از آن‌ها برای انتخاب وجود خواهد داشت. آیا لحاف را برای گرم نگه داشتن خود نیاز دارید و یا قصد دارید آن را به عنوان تزئینی به کار ببرید؟ قبل از پیدا کردن لحاف مناسب باید این پرسش‌ها را از خود بپرسید. لحاف یکی از قدیمی‌ترین وسایل کالای خواب بوده که در تمام دنیا آن را به کار می‌برند. هم اکنون لحاف در مدل‌ها و با الیاف گوناگونی تولید و روانه‌ی بازار خواهد شد. یکی از اصلی‌ترین علت‌های محبوبیت لحاف در میان اشخاص ، به دلیل به وجود آمدن راحتی و آرامش در حین خواب می‌باشد. در هنگام انتخاب لحاف برای سرویس خواب خود ، امکان دارد دچار کمی سردرگمی شوید. لحاف‌ها دارای نوع‌های مختلفی بوده که در زیر به بررسی مختصری از آن‌ها خواهیم پرداخت بخش‌بندی انواع لحاف‌ها به شکل زیر می‌باشد :

  • لحاف‌های سنتی
  • لحاف هتلی
  • لحاف لایت
  • لحاف اسپرت

لحاف و انواع آن

منظور از لحاف سنتی، همان لحاف‌هایی بوده که با پشم گوسفندی و نخ و سوزن دوخته خواهند شد. این لحاف‌ها خاطره‌های شیرین خانه‌ی مادربزرگ‌ها را یادآوری می‌کنند. جهت خرید لحاف سنتی ، می‌توان دوخت آن را سفارش داده و یکی از نقشه‌های ویژه و پولک‌دوزی و مرواریددوزی و یا ساده را برای دوخت آن سفارش نمایید. خرید لحاف سنتی هم مزایای خودش را داشته و به ویژه که الیاف پشمی دارای ویژگی‌‎های بسیاری می‌باشد. بعضی از اشخاص شاید به علت بوی نامطبوع که ناشی از پشم و یا پر حیوانی می‌باشد میلی به خرید لحاف سنتی از خود نشان ندهند. این مسئله به طور کامل سلیقه‌ای بوده و به عادت افراد در به کار بردن  لحاف‌هایی با الیاف طبیعی بستگی خواهد داشت.

  • لحاف هتلی

فاکتورهای مهمی در خرید لحاف هتلی مناسب وجود داشته که الیاف ، پارچه و نوع دوخت آن از جمله این فاکتورها می‌باشد. الیاف این نوع از لحاف‌ها ، باید ضد آلرژی و حساسیت باشد و همین‌طور متناسب با جغرافیای ناحیه ، می‌توان لحاف‌هایی با الیاف‌های متنوع‌تر را به کار برد. لحاف‌های هتلی از نظر متریالی که در درون پارچه‌ی آن قرارگرفته ، از نوع‌های مختلفی برخوردار بوده که به این شرح هستند : الیاف مصنوعی ، پر پرنده و الیاف طبیعی. البته بیان این مسئله خالی از لطف نیست که پر و الیاف طبیعی احتمال دارد آلرژی‌زا بوده و یا بوی ناخوشایندی داشته باشند . در صورتی که لحاف‌هایی با الیاف مصنوعی از این مشکلات بهره‌مند نبوده و شستن آن‌ها هم بسیار آسان‌تر از الیاف طبیعی مثل پشم و پنبه می‌باشد.

  • لحاف اسپرت

خرید لحاف اسپرت اکثراً مورد استقبال جوانان می‌باشد و به علت مدل‌ها و رنگ‌های اسپرتی که دارد ، جوانان را به سمت خود جذب خواهد کرد.

  • لحاف لایت

این نوع لحاف‌ از نوع لحاف‌ کاوری بوده که بیشتر در هتل‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. لحاف‌های لایت شامل یک لایه الیاف ضد حساسیت بوده که در درون یک ملافه‌ی پارچه‌ای قرار گرفته است. لحاف‌های لایت به دلیل وزن کم ، رنگ سفید آن ، الیاف ضد حساسیت و سهولت در کاور کردن ، همه‌ی استانداردهای هتلی را دارد و به کار بردن آن در هتل‌ها بیش از پتو برتری پیدا کرده است. در هر چهار گوشه‌ی این لحاف بندهایی نصب شده که به قلاب کاور لحاف بسته خواهند شد و همین کار باعث ممانعت از حرکت لحاف در درون کاور خواهد شد. با خرید لحاف لایت کاوری ، می‌توانید قیمت خیلی کمی را برای داشتن روتختی‌های گوناگون در اتاق خواب خود پرداخت نمایید. به همین علت خرید لحاف لایت یک از  بهترین انتخاب‌ها برای اشخاصی بوده که در مورد روتختی‌های خود اهل تنوع می‌باشند. لحاف لایت به علت رنگ روشنی که داشته ، باعث خواب راحت‌تری خواهد شد زیرا رنگ‌های روشن نماد آرامش می‌باشند. به همین دلیل برای اتاق خواب‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. لحاف لایت می‌تواند باعث به وجود آمدن یک طرح ساده و مینیمال در اتاق خوابت شود. وزن لحاف لایت به نسبت دیگر لحاف‌ها خیلی سبک بوده و الیاف درونی آن ضد تعریق می‌باشد. البته در فصول سرد هم می‌تواند باعث به وجود آوردن گرمای مد نظر شود. لحاف‌های لایت بسیار آسان شسته می‌شوند و چگونگی شستن این لحاف به این صورت بوده که لحاف را می‌توان هم به شکل دستی و هم با به کار بردن ماشین لباسشویی با درجه‌ی سی سانتی‌گراد شست. به هیچ عنوان آب گرم را برای شستن این لحاف‌ها نباید به کار برد. پیشنهاد می‌شود مواد شوینده‌ی آنزیم دار ، سفیدکننده و نرم‌کننده‌های غلیظ برای شستن این لحاف‌ها مورد استفاده قرار نگیرد. پس از پایان شست و شو، لحاف را در درون یک سبد قرار داده تا آب آن به طور کامل خارج شود و بعد بر روی یک سطح صاف پهن نمایید.

حتما مطالعه کنید
آشنایی با نحوه شستن پتو در خانه با دست یا ماشین لباسشویی

انواع الیاف لحاف

الیاف در حقیقت جمع کلمه لیف و مجموعه‌ای از رشته‌های باریک در هم تنیده بوده که به شکل طولی در کنار هم قرار می‌گیرند. مهم‌ترین متریال اولیه صنعت نساجی و تولید نخ و پارچه الیاف می‌باشد. البته کارایی الیاف به تولید پارچه محدود نخواهد شد. جالب است بدانید که مستحکم‌ترین مواد مهندسی از الیاف تولید می‌شوند. از مهم‌ترین نکاتی که باید در حین خرید لحاف به آن توجه نمایید الیاف یا مواد پرکننده آن می‌باشد. الیاف‌ها تنوع بسیاری داشته و متناسب با نوع لحاف انتخاب خواهند شد. در کل انواع الیاف به دو گونه تقسیم می‌شود :‎

الیاف‌های طبیعی : این الیاف همان‌ طور که از اسمش مشخص می‌باشد ، از دل طبیعت حاصل می‌شود مثل الیاف گیاهی که از پنبه به وجود آمده و یا پشم و پر حیوانات و پرنده‌ها.

 الیاف مصنوعی : این نوع در حقیقت بازیافتی از الیافی بوده که متریال اولیه‌ی آن‌ها ، الهام گرفته از طبیعت می‌باشدو به این شکل که مواد اولیه آن‌ها پس از گرفته شدن از طبیعت ، طی عملیاتی به الیاف مصنوعی مانند ویسکوز تبدیل خواهند شد. البته امکان دارد که منشأ بعضی از الیاف‌های مصنوعی از موادی که در طبیعت نیستند باشد اما از ریشه‌ی طبیعی برخودار هستند.

انواع الیاف لحاف

سخن پایانی

یافتن لحاف مناسب برای اتاق خواب به کمک تمام نکته‌هایی که بیان شد ، کار راحتی می‌باشد. هیچ چیز شبیه به این حس نخواهد بود که روی تخت بخوابید و گرمای جذاب لحافی نرم را احساس نمایید. در نتیجه برای پیدا کردن بهترین لحاف برای خود زمان بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Button