مقالات کالای خواب

نکته‌هایی درباره‌ی انتخاب پتوی مناسب

زمان مطالعه: 5 دقیقه

نکته‌هایی درباره‌ی انتخاب پتوی مناسب

اغلب این روزها دیگر پتوهایی با جنس پنبه خالص یافت نمی‌شود. در حال حاضر، اکثر پتوهای پنبه‌ای موجود در بازار، مخلوطی از نخ پنبه و الیافی مصنوعی مثل اکریلیک و پلی‌استر می‌باشند. این پتوها خیلی گرم و لطیف بوده و کمتر از پتوهای پشمی هم پرز خواهند داد. گوناگونی و فراوانی این جنس پتوها ، موجب شده که گوی رقابت از دیگر جنس‌های پتو ربوده شود.

پتوهای پنبه‌ای که با الیاف مصنوعی نام برده مخلوط شده‌اند، خیلی سبک هم بوده و اغلب در دو طرح یک لایه و دولایه برای فصول سردتر و گرمتر سال ارائه می‌شوند . خرید پتو و روانداز از واجبات خواب با کیفیت می‌باشند. این پتوها مقدار دمای دریافتی بدن شخص را در هنگام استراحت تنظیم می کنند. کافی بوده یک نمونه ایده‌آل و متناسب با دمای محیط انتخاب شود. یک چنین کالایی جهت به وجود آوردن آرامش و آسایش ، باید خصوصیات ویژه‌ای داشته باشد. جنس و رنگ و حتی مدل آن در این موضوع بی تاثیر نخواهد بود.

کیفیت ساختاری و اندازه پتو در کنار ضخامت نیز نقشی کلیدی خواهد داشت. همه این موردها با هزینه آن نیز ارتباط مستقیمی برقرار می‌کند. از قرار معلوم ، مولفه‌های زیادی این انتخاب و خرید را تحت تاثیر قرار خواهند داد.

 

انتخاب پتوی مناسب

انواع مدل پتو

  • پتوهای پشمی

یکی از ویژگی‌های مهم و اصلی پشم ، این بوده که به خوبی گرما را در خود حبس می‌نماید. به همین علت هم پتوهای پشمی می‌توانند مناسب‌ترین انتخاب برای اشخاص سرمایی در فصول سرد سال باشند. البته ناگفته نماند که این پتوها از نوع‌های پنبه‌ای و حتی انواعی که الیاف مصنوعی داشته ، کمی خشن‌تر و سنگین‌تر می‌باشند. بنابراین ، به کار بردن آن‌ها برای کودکان و اشخاصی که پوست حساس دارند ، چندان ایده‌آل نیست.

  • پتوهای دولایه

این نوع پتوها مناسب‌ترین انتخاب برای روزهای سرد زمستانی آن دسته از اشخاصی می‌باشند که علاقه‌ی چندانی به استفاده از لحاف‌های سنگین را ندارند. البته اگر به اگزما مبتلا هستید یا پوستتان به الیاف مصنوعی حساسیت داشته ، امکان تشدید خارش و التهاب پوستی با به کار بردن از پتوهای دولایه در شما وجود دارد. در این صورت باید به فروشگاه‌های معتبر عرضه کالاهای خواب بروید و پتوهای تمام پنبه طبیعی را از آنها خریداری نمایید. هزینه‌ی این پتوها کمی بالا بوده ولی امکان به وجود آوردن حساسیت پوستی و حتی تنفسی با استفاده از آنها تقریبا به صفر خواهد رسید.

  • پتوهای پشم شیشه‌ای

پتوهای پشم شیشه‌ای می‌توانند بهترین انتخاب برای کودکان و اشخاص دارای پوست حساس یا ناراحتی‌های تنفسی باشند. اغلب در این نوع پتوها یک لایه سبک پشم شیشه در بین پارچه نخی بزرگی دوخته خواهد شد که همین امر امکان تماس مستقیم پوستی و تنفسی را با پشم شیشه به صفر خواهد رساند. حالا اگر پارچه رویی پتو هم نخی و با رنگ روشن باشد ، دیگر امکان هرنوع حساسیتی نسبت به پتو از بین خواهد رفت. پتوهای پشم شیشه ای برخلاف نازکی و سبکی که داشته گرمای خوبی دارند و به همین علت هم می‌توانند مورد مناسبی برای کودکان و سالمندان به شمار روند.از این نوع پتو به عنوان جایگزین خوبی برای لحاف رو تختی برای انواع سرویس خواب هم نیز استفاده میشود.

  • شستن پتو

بهتر می‌باشد حین خرید پتو توجه نمایید که عبارت قابل شستن در ماشین لباسشویی بر روی برچسب آن نوشته شده باشد. در این صورت قادر هستید خیلی راحت کار شستن آن را به ماشین لباسشویی واگذار کنید. اگر علاقه‌ای به این کار یا سپردن پتوهای خود به خشکشویی را ندارید ، می‌توانید یک تشت پر از آب ولرم و مایع شوینده تهیه کرده و پتو را درون آن بیندازید. بعد آن را با پا کمی لگد زده و پس از مطمئن شدن از تمیز شدن ، درون همان تشت و بازهم با لگد زدن ، کف‌های آن را از بین برده و آبکشی نمایید. از آن جهت که خیس شدن پتو موجب زیاد شدن وزن بیش از اندازه آن خواهد شد ، به هیچ عنوان حین شستن آن را بلند نکرده تا دچار کمردرد نشوید . در پایان هم می توانید حدود دو ساعت پتو را درون سبدی قرار داده تا آبش به طور کامل کشیده شود و بعد آن را برای خشک شدن کامل در محیط آزاد پهن نمایید. فقط حواستان باشد اغلب همه‌ی پتوها با شستن کمی زبر و دارای اصطکاک خواهند شد در نتیجه حتما حین آخرین مرحله آبکشی ، کمی مایع نرم کننده به تشت شستشوی‌تان اضافه نمایید.

  • رنگ و طرح پتو

شاید یکی از نکاتی که خیلی‌ها حین خرید پتو توجه چندانی به آن نداشته ، رنگ و مدل پتو باشد. در صورتی که وجود طرح و رنگ مناسب پتو هم می‌تواند به خواب خوب و با آرامش کمک نماید. بهتر می‌باشد پتو را میان رنگ‌های سبز ملایم ، لیمویی ، صورتی ، گلبهی ، یاسی ، کرم یا حتی سفید انتخاب کنید تا قبل از خواب و با مشاهده‌ی رنگ پتو از لحاظ روانی به آرامشی نسبی برسید. طرح پتو باید خلوت و آرامبخش باشد تا موجب آشفتگی ذهن ، پیش از خواب نشود. اگر علاقه‌ای به استفاده از پتوهای تک‌رنگ نداشته ، طرح گل‌ها و طرح‌های هندسی ساده می‌توانند مورد خوبی برای پتوی خواب شما باشند. ضمن اینکه بهتر بوده از خریدن پتوهایی با عکس حیوانات ترسناک ، شخصیت‌های کارتونی خشن یا رنگ‌های تند و هیجان‌انگیز مثل قرمز برای کودکان خودداری نمایید . عکس پتوی کودکان می‌تواند از بین شخصیت‌های کارتونی محبوب و پر طرفدار آنها باشد تا حس خوبی حین خوابیدن به آنها منتقل شود.

  • پرزدهی پتو

پرز دادن هر پارچه‌ای یک خصوصیت نامطلوب به شمار می‌رود. اولا، موجب به وجود آوردن حساسیت پوستی و حتی خارش بدن خواهد شد. در نتیجه خواب آرام و راحت از شخص سلب می‌شود. دوماً، آلوده کردن محیط و بدن شخص هم در پی این خصوصیت خواهد آمد موردی که اعصاب مصرف کننده را به هم می‌ریزد. سوما، به وجود آمدن پرز و پرزدهی موجب بد شکل شدن محصول و از بین رفتن آن می‌شود. در نتیجه دوام و ماندگاری آن کم می‌شود. بنابراین با کم شدن طول عمر آن ، صرفه اقتصادی خرید پتو پایین خواهد آمد. به نظر می‌رسد باید به دنبال محصولی بروید که فاقد پرز باشد.

حتما مطالعه کنید
روتختی مناسب تشک خوشخواب و ویژگی های آن
نکته‌هایی درباره‌ی انتخاب پتوی مناسب
نکته‌هایی درباره‌ی انتخاب پتوی مناسب

نکته‌هایی درباره‌ی انتخاب پتوی مناسب

خرید کالاهای خواب از جمله مهم‌ترین خریدها محسوب می‌شوند. این کار نمی‌تواند بدون قاعده ، اصول و سرسری صورت بگیرد. چه نکته‌هایی برای خرید پتو باید از آن آگاه بود ؟ این نکته‌ها در این مقاله بیان شد. ویژگی‌های ساختاری ، ظاهری و فیزیکی این کالا باید مورد بررسی قرار بگیرد. رنگ ، طرح ، جنس و اندازه از جمله موردهای مربوط به ویژگی‌های ظاهری آن خواهد بود. نوع الیاف و مواد به کار رفته در آن ، ساختار این محصول را تشکیل خواهد داد. با یک جمع بندی اصولی می‌توان نمونه‌ای ایده‌آل با این موارد را پیدا کرد. البته اگر قصد داشته استراحت خوبی داشته باشید. جمع بندی درست این نکته‌ها به یک خرید موفق ختم می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Button