مقالات تخت خوابمقالات کالای خواب

کالای خواب چیست و انواع آن

زمان مطالعه: 5 دقیقه

کالای خواب چیست و انواع آن

حتما تا به حال برای شما هم پیش آمده که بعضی روزها علی‌رغم خواب طولانی شبانه، خستگی زیادی را احساس کنید اما ندانید که دلیل اصلی آن چیست! به طور معمول افرادی که خواب شبانه‌ی مناسبی نداشته باشند، طی روزهای بعد به علت عدم ریکاوری مناسب ممکن است خستگی و بی‌حالی مفرطی را تجربه کنند. اگر شما هم این تجربه‌ی آزار دهنده را داشته‌اید، لازم است که حتما به فکر کیفیت خواب خود و خرید کالای خواب باشید.

کالای خواب چیست؟

کالای خواب، مجموعه وسایلی است که برای داشتن خوابی راحت خریداری و استفاده می‌شوند. این وسایل نه تنها به منظور گرما و راحتی، بلکه برای جلوه تزئینی هم استفاده می‌شوند. رختخواب بخش قابل جابجایی و قابل شستشو از محیط خواب است. کالای خواب مجموعه متنوع زیادی دارد که از مهم‌ترین آن‌ها ست روتختی (سرویس روتختی) ، ملحفه ، پتو، بالشت، کوسن، لحاف و تشک هستند که هر کدام از آنها تنوع زیادی در نوع جنس و طراحی را دارند.
همان طور که شما نیز می‌دانید پتو، لحاف و روتختی از جمله لوازمی هستند که بیشتر در فصول سرد و برای گرم نگه داشتن بدن ما در هنگام خواب استفاده می‌شوند. نکته‌ی حائز اهمیت این است که باید در انتخاب این رواندازها دقت کافی را داشته باشید، زیرا بعضی از افراد برای داشتن یک خواب راحت نیاز به رواندازی سنگین دارند و در مقابل عده‌ای دیگر در صورتی خواب راحتی را تجربه خواهند کرد که رواندازی سبک و نازک تر داشته باشند. پس در انتخاب بین موارد ذکر شده حتما به جزئیات دقت کن.

حتما مطالعه کنید
آموزش شستشوی تشک خوشخواب

کالای خواب چیست و انواع آن

بالش و تشک از پر اهمیت ترین لوازم خوابی هستند که بیشترین میزان حساسیت و دقت را در پروسه‌ی انتخاب نیاز دارند، زیرا بیشترین نقش را در نحوه‌ی قرارگیری گردن و ستون مهره‌ها بر عهده دارند. بنابراین باید کالایی انتخاب شود که باعث قرار گیری مهره‌ها و گردن در یک راستا و در نرمال ترین وضعیت ممکن بشود. در غیر این صورت صبح با احساس درد در گردن و کمر از خواب بیدار خواهید شد. اگر بسیاری از روزها با این مشکل مواجه می‌شوید نیاز است که نسبت به تعویض بالش و پتوی خود اقدام کنید.

انواع کالای خواب

تشک

تشک یکی از بخشهای اصلی کالای خواب بوده و معمولا با ارتفاع بیست تا پنجاه سانتی متر با سایز های تک نفره و دو نفره بر روی سرویس خواب قرار گرفته و امروزه کیفیت و نوع آن جهت خواب بهتر خیلی مورد توجه قرار گرفته است. انواع مختلفی از تشک برای خرید وجود دارد: تشک طبی ، تشک فنری و تشک طبی فنری از معروفترین آنهاست. بهترین پیشنهاد برای خرید تشک آخرین مورد (تشک طبی فنری) است، چون دوام بیشتری دارد و در عین حال خصوصیات طبی را هم همراه خود دارد.

محافظ تشک

محافظ تشک به دو منظور استفاده می شوند: افزودن انعطاف پذیری بیشتر به تشک و محافظت از آن. گاهی به دلیل تغییرات جسمی مانند وزن، نیاز است از تشکی با نرمی و یا سفتی متفاوت با تشک فعلیمان استفاده کنیم.

با توجه به آنکه خرید یک تشک جدید هزینه بر خواهد بود، استفاده از روتشکی گزینه معقول تری است. تورفتگی تشک ها در اثر استفاده طولانی از جمله دلایل پدید آمدن درد در ناحیه ستون فقرات است. محافظت از تشک با استفاده از یک روتشکی مناسب، می تواند تا حدود زیادی از آسیب و کاهش طول عمر تشک بکاهد. از سوی دیگر روتشکی ها مانع عبور آلودگی ها به درون تشک می شوند.

حتما مطالعه کنید
انواع محصولات خواب و مزایای استفاده از آنها

تجمع آلرژن ها، باکتری ها و حشرات تخت خواب، باعث به وجود آمدن مشکلات تنفسی زیادی می شود و این در حالی است که امکان شستشوی مداوم تشک ها نیز همواره فراهم نیست. در این مواقع استفاده از لایه محافظی مانند روتشکی بسیار مناسب خواهد بود.

بالش

بالش‌ها جزء دیگری از کالای خواب هستند که محافظ سر و گردن می‌باشند. انواع دیگر بالش‌ها برای پشتیبانی از بدن هنگام خوابیدن یا نشستن طراحی شده‌اند. بالش‌هایی نیز وجود دارند که شکل بدن انسان را برای افزایش راحتی در هنگام خواب فرم می‌گیرند. بالش‌ها می‌توانند از جنس پر، الیاف، فوم، لاتکس، میکروژل یا به شکل استوانه‌ای، مستطیل و … باشند. بالش های استاندارد برای خواب معمولا ۵۰ در ۷۰ سانتیمتر هستند، و تفاوت آنها در جنس روکش و نوع پرکننده است.

کالای خواب چیست و انواع آن

روتختی و ملحفه

روتختی یکی از وسایل کالای خواب است که علاوه بر پوشش تشک و تخت، جنبه تزئینی نیز دارد و به عنوان روانداز نیز استفاده می شود. ضخامت روتختی نسبت به لحاف و پتو کمتر است و فقط برای روزهای بهاری و گرم مناسب است و در فصول سرد نمیتوان از روتختی استفاده کرد چرا که گرمای کافی را ندارد. حتما قبل از خرید روتختی به سایر اکسسور اتاق خواب و همچنین دکوراسیون منزل خود توجه کنید که طرح روتختی هماهنگی و هارمونی با سایر وسایل داشته باشد.

پتو

پتو یکی از مهم‌ترین قسمت کالای خواب پتو است که می‌تواند انواع پشمی، پنبه‌ای، دو لایه، الیاف ارگانیک، مسافرتی و … داشته باشد. پتو باید نرم، لطیف و عایق گرما باشد. یک پتوی عالی دارای گردش هوای ملایم، نرم و شیک است و باید سال ها دوام بیاورد

حتما مطالعه کنید
مهم ترین وسایل کالای خواب نوزاد

لحاف

لحاف ها معمولاً با الیاف پشم، پر یا الیاف گیاهی مانند پنبه پر می شوند و پارچه بیرونی آنها معمولاً پنبه ، کتان یا پلی استر است. این محصول خواب در طرح ها و رنگ های متعددی ارائه می شود. علاوه بر این، بسیاری از افراد لحاف را با روتختی به عنوان یک محصول می شناسند. می‌توان تنها با استفاده از لحاف زیبایی و گرمای مورد نیاز تخت خواب را تأمین کرد.

روبالشی

روبالشی مانند روتختی و دیگر کاور های کالای خواب و ملزومات اتاق خواب، کاملا در نقطه دید هستند و می توانند روی ظاهر و دکوراسیون منزل تاثیر مستقیم بگذارند. در انتخاب روبالشی برای بالش خواب در تخت خواب باید دقت بیشتری داشته باشید که کاملا ضد حساسیت و قابل شستشو باشد. روبالشی پوششی برای بالش است. روبالشی که به طور معمول مستطیل است و در اندازه های مختلف موجود است، دارای ورودی است لبه دار یا زیپ دار که بالش از طریق آن وارد می شود. نکته مهمی که باید به آن توجه کنید سایز روبالش است

کوسن

کوسن از نظر ظاهری و کارایی مثل بالشت میباشد که با پشم، پر، الیاف پلی‌استر پر شده است. کوسن معمولاً برای نشستن یا زانو زدن راحت‌تر یا نرم کردن زاویه صندلی، تخت خواب یا نیمکت استفاده می‌شود. کوسن‌های تزئینی غالباً دارای یک نوع پوشش طرح‌دار هستند و به عنوان دکوراسیون مبلمان استفاده می‌شوند.

کالای خواب چیست و انواع آن

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Button