مقالات تخت خواب

هر آنچه که در مورد خرید تخت کودک باید بدانیم

زمان مطالعه: 5 دقیقه

تخت کودک در نگاه اول محیطی می‌باشد برای قراردادن کودک عزیزتان، ولی اگر با دید عمیق‌تری به آن نگاه کنید، متوجه خواهید شد قبل از هر چیزی تخت کودک باید ایمن‌ترین محیط برای خوابیدن او باشد. در حقیقت کودک شما می‌خواهد، دو تا سه سال اول زندگی خود را درون آن سپری کند. بنابراین مهم بوده تختی خریداری کرده که در مورد امنیت، ماندگاری و دوام آن اطمینان حاصل کرده باشید. در نتیجه بهتر می‌باشد برای این که تختی مناسب و قابل اطمینان بخرید، راهنمایی‌های زیر را در نظر داشته باشید.

تخت کودک

  • ابعاد و اندازه‌ی تخت

اولین نکته‌ای که در خرید یک تختخواب برای کودک باید به آن دقت کرد سایز تخت می‌باشد. پیش از خرید تخت بهتر است ببینید که آن را تنها برای زمان نوزادی یا چند ماه اول تولد احتیاج داشته یا تختی می‌خواهید که در همه‌ی دوران کودکی و شاید نوجوانی‌ فرزند بتوان آن را به کار برد. از نظر اقتصادی‌ خیلی بهتر بوده اگر تخت بزرگ‌تری برای کودک تهیه نمایید تا در دوره‌ی نوجوانی کودک نیز قابل استفاده باشد. به علاوه کودک باید روی تخت فضای کافی برای بازی و حرکت کردن داشته باشد.

  • توانایی تنظیم ارتفاع تخت

در ماه‌های ابتدایی تولد، کودک بدون تکان زیاد یا حرکت بیش از اندازه به پشتش می‌خوابد و برای برداشتن و گذاشتنش بهتر بوده ارتفاع تخت بالا باشد اما پس از چند ماه کودک آغاز به حرکت و بازی در تختش خواهد کرد و بهتر بوده ارتفاع تختخواب او بسیار پایین باشد.

بعضی از تخت‌های کودک کفه‌های قابل تنظیم ارتفاع داشته که موجب خواهد شد  قادر باشید ارتفاع تشک را تغییر نمایید. این توانایی برای زمانی بوده که کودک شما فعال‌تر می‌شود و قادر است بلند شود و بایستد یا چند قدم راه رود و از تخت بیرون بیاید. ولی این لزوماً خصوصیت خوبی نبوده، زیرا اگر کفی تخت از مرغوبیت و استحکام لازم برخوردار نباشد اهرم نگهدارنده در کف تخت امکان دارد با حرکات و بالا و پایین پریدن‌های کودک در برود و موجب آسیب دیدن کودک شود. در نتیجه باید حین خرید از استحکام و استقامت کف تخت اطمینان حاصل کنید.

  • جنس تخت

مناسب‌ترین جنس برای تختخواب کودک چوب طبیعی می‌باشد. به کار بردن جنس ام دی اف و سایر مواد مصنوعی در سرویس خواب کودکان معمولاً یک ویژگی خوب نخواهد بود زیرا در تولید تخت‌هایی با جنس ام دی اف یا سایر مواد مصنوعی گاهی مواردی را مورد استفاده قرار می‌دهند که برای سلامت کودکان زیان‌آور بوده و قادر است موجب به وجود آمدن حساسیت و آلرژی در کودکان شود ، در نتیجه اگر می‌توانید خیلی بهتر بوده تخت‌هایی با جنس تمام چوب طبیعی را مورد استفاده قرار دهید.

حتما مطالعه کنید
تشک خوشخواب چه مزایایی دارد؟

نوعی از سرویس خواب‌های کودک از جنس ام دی اف هم وجود داشته که به مقدار خیلی کمی مواد مضر را به کار می‌برند و مشکلی نخواهند داشت ، بنابراین این مورد را هم حین خرید مد نظر داشته باشید. تخت‌های فلزی هم اغلب از جنس آلومینیوم ، نیکل و برنج بوده که معمولاً از عمر طولانی برخوردار بوده ولی باید مراقب باشید که موجب صدمه و آسیب به کودک نشود.

 

ویژگی های تخت کودک

  • حفاظ و نرده‌های تخت

نکته‌ی بعدی حفاظ یا نرده‌های تخت می‌باشد. یک تخت کودک خوب باید به جای نرده و میله ، دارای یک حفاظ شبکه‌ای متحرک باشد تا به شکل کامل از صدمه به کودک جلوگیری نماید. ولی اگر تختی را انتخاب نموده‌اید که از هر حیث مناسب بود اما به جای حفاظ شبکه‌ای ، نرده‌ داشت لازم می‌باشد که فاصله‌ی هر نرده تا نرده‌ی بعدی از هفت سانتی‌متر بیشتر نباشد تا از گیر کردن سر کودک بین آنها جلوگیری شود. به علاوه این حفاظ‌ها نباید به گونه‌ای باشد که کودک آنها را به عنوان نردبان به کار ببرد و از تخت بالا و پایین برود.

قفل‌ها و چفت‌های حفاظ‌ تخت هم نباید تیز باشد ، بلکه باید حاوی لبه‌های گرد باشد. نکته‌ی مهم‌تر این که خیلی بهتر بوده اگر نرده‌های تختخواب کودک ثابت نباشد و توانایی جدا شدن برای سال‌های آینده را هم دارا باشد ولی نه به شکل ریلی و با نرده‌های جانبی که به پایین باز ‌شوند و با فشار یک دکمه بالا و پایین برود، زیرا این تخت‌ها خیلی خطرناک بوده و اگر نرده‌ها ناگهان به واسطه‌ی فشار کودک پایین بیاید احتمال گیر کردن و صدمه رسیدن به کودک وجود خواهد داشت. این نرده‌های متحرک باید قابل گذاشتن و برداشتن باشد و البته نباید کودک این کار را یاد بگیرد و به علاوه از ثابت شدن کامل آن در هر بار گذاشتن فرزندتان اطمینان حاصل کنید ، برای مثال بتوان آن را قفل نمود. بنابراین هنگام خرید تخت یا زمان تحویل گرفتنش آن را امتحان نمایید تا مطمئن شوید که کناره‌های تخت به راحتی و مطمئن تنظیم خواهد شد.

  • ضربه‌گیر تخت

در تخت کودک بهتر بوده و شاید به صورت مشخص‌تر نباید ضربه‌گیرها را به کار برد ، چون این لوازم غیرضروری احتمال خطر خفگی کودک و سندرم مرگ ناگهانی کودک را زیاد خواهد کرد. ولی در ماه‌های بعدی یعنی از شش ماهگی به بعد که کودک قابلیت تحرک بیشتر را دارد ، شاید بتوان بعضی از ضربه‌گیرهای صد درصد ایمن تخت را مورد استفاده قرار داد تا کودک موقع غلتیدن و حرکت به نرده‌های تخت برخورد نکند. به علاوه با بزرگ‌تر شدن کودک و توانایی برای ایستادن و بلند شدن ، می‌توان لبه‌های بالایی تخت را با محافظ دندان پوشاند تا کودک با گاز گرفتن آن به لثه و دندانش صدمه‌ای نزند.

حتما مطالعه کنید
بهترین بالش مناسب دیسک گردن

ضربه‌ گیر تخت

  • تجهیزات و تزیینات جانبی تخت

برای کودکان بهتر بوده تختخوابی را مورد استفاده قرار دهند که وسایل جانبی غیرضروری آن با حداقل امکانات بوده و برای داشتن ایمنی باید معمولی ، ساده و بی‌زرق و برق باشد. برخی مدل‌های تخت کودک به پخش‌کننده موزیک ، صدای قلب و صوت‌های طبیعت مجهز هستند گروهی دیگر نیز چراغ‌خواب ، لامپ و نورپردازی خاص را به کار می‌برند.

برخی از تخت گهواره‌ها هم حاوی ویبراتور و تاب دهنده خودکار می‌باشند. این وسایل تزیینی و تجهیزات چندان برای کودک لازم و ضروری نبوده و بیشتر جنبه‌ی زیبایی داشته و حتی امکان دارد هر کدام از این تجهیزات در صورت نبود شما در اتاق موجب به وجود آمدن دردسر شود. به همین علت ، پیشنهاد می‌شود تا حد امکان تختی ساده برای کودک خریداری نموده و بی‌جهت هزینه اضافی پرداخت نکنید. به علاوه از خرید تخت‌هایی با کنده‌کاری‌ها و تزیینات برجسته و تیز که ممکن است به کودک آسیب بزند خودداری نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Button