مقالات تخت خواب

یک تختخواب مناسب برای اتاق خواب باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

زمان مطالعه: 4 دقیقه

همان طور که می دانید ، یکی از مهم ترین نیاز های هر انسان ، خواب است. داشتن خواب کافی ، علاوه بر بر طرف کردن نیاز جسمی انسان ، به داشتن تمرکز برای انجام صحیح امورات روزمره نیز کمک می کند. به همین دلیل ، داشتن تخت خوابی خوب و با کیفیت برای اتاق خواب شما ، امری ضروریست ؛ چرا که ما یک سوم از عمر خود را به این عمر اختصاص می دهیم.

به همین سبب ، لازم است که دقت زیادی را در خرید تخت خوابی مناسب و با کیفیت به کار ببرید. یک تخت خواب خوب ، برای این که به گزینه ای ایده آل و باب میل تبدیل شود ، به ملاک های زیادی نیاز دارید. با این که تخت خواب ها از تنوع فوق العاده بالایی برخوردارند ، اما به طور کلی آن ها از نظر نوع کاربرد ، اندازه ، جنس ، ارتفاع ، رنگ و غیره … با یکدیگر متفاوت اند.

 

ویژگی هایی یک تختخواب مناسب برای اتاق خواب

ارتفاع و تهویه هوا

 شاید کمی تعجب آور باشد اما ، تهویه مناسب تخت خواب خیلی مهم است. یک تهویه مناسب ، از رشد و نمو انواع باکتری های مزاحم جلوگیری می کند. همچنین ، تهویه هوای تخت خواب ، علاوه بر این که باعث رعایت بهداشت اتاق خواب شما می شود ، به داشتن خوابی راحت و پر آرامش نیز کمک می کند‌‌‌. بدین ترتیب ، داشتن ارتفاعی مناسب هنگام خرید تخت خواب با کیفیت ، بسیار مهم است.

 

  ارتفاع مناسب برای تخت خواب بزرگسالان

همان طور که می دانید ، یک تخت خواب ایده آل برای بزرگسالان ، نباید هم سطح و مماس با زمین باشد. درست است که باز بودن زیر تخت خواب شما را مدام وادار به تمیز کردن آن می کند اما ، بسته بودن آن نیز از تهویه هوا جلوگیری می کند. به همین دلیل ، سعی کنید تخت خوابی را بخرید که زیر آن باز بوده و از ارتفاع مناسبی برای تمیز کردن آن برخوردار باشد.

حتما مطالعه کنید
راهنما خرید سرویس خواب

 

اگر قد بلندی دارید ، هنگام انتخاب تخت خواب برای اتاق خوابتان توجه زیادی کنید. تخت خوابی که از ابعاد کوچکی برخوردار است ، هم خواب آسوده را از شما منع می کند ، و هم تمیز کردن آن را برای شما دشوار می کند.

 

ارتفاع مناسب برای تخت خواب افراد بزرگسال ، چیزی حدود ۳۰ تا ۴۵ سانتی متر است. اگر ارتفاع تخت خوابی که برای اتاق خوابتان انتخاب می کنید از این مقدار بیشتر و یا کمتر باشد ، بدون شک به دردسر بزرگی خواهید افتاد. به طور مثال اگر ارتفاع تخت خواب اتاق خواب شما بیش از حد اندازه باشد ، علاوه بر این که خطر افتادن از روی آن باعث آسیب دیدگی های زیادی می شود ، نشستن و بالا و پایین رفتن از روی آن نیز برای شما دشوار خواهد بود ؛ به خصوص برای افراد کوتاه قد.‌ یکی از ساده ترین روش ها برای فهمیدن ارتفاع مناسب تخت خواب ، نشستن روی آن هست که معمولا فروشنده ها هم با آن مشکلی ندارند.

 

ارتفاع مناسب برای تخت خواب بزرگسالان

مناسب برای تخت خواب کودکان

همان طور که می دانید ، ارتفاع تخت خواب کودکان به سن آن ها نیز بستگی دارد. اما به طور کلی ، ارتفاعی که برای تخت خواب کودکان در نظر گرفته می شود چیزی حدود ۲۵ تا ۳۰ سانتی متر است.

بهتر است افرادی که قصد خرید تخت خواب برای نوزاد خود دارند ، به محافظ داشتن تخت خواب و سرعت رشد کودک خود توجه کنند. بدین ترتیب ، پیشنهاد می کنیم تخت خوابی را برای نوزاد خود انتخاب کنید که کودک بتواند از دوران نوزادی تا نوجوانی از آن استفاده کند. از جمله مزایایی که این نوع تخت خواب دارند این است که نرده های محافظ آن قابل جدا کردن است که به شما امکان جداسازی در هر زمانی که خواستید را می دهد. علاوه بر این ویژگی ، قابل تنظیم بودن ارتفاع نیز به شما کمک زیادی می کند. شما می توانید بر اساس سن کودک خود ، ارتفاع تخت خواب را تغییر دهید. همچنین ، قابلیت تنظیم ارتفاع خیال شما را از بابت افتادن کودک و خطراتی که او را هنگام خواب تهدید می کند ، آسوده می سازد.

حتما مطالعه کنید
بهترین زمانبندی خواب در طول شبانه روز

 

جا به جایی آسان 

یکی دگر از ویژگی های یک تخت خواب ایده آل ، حمل و نقل آسان آن است. با این که به طور تقریب اجزای  همه تخت خواب ها قابل جدا کردن هستند ، اما با این همه اگر مدام در حال اسباب کشی هستید ، سعی کنید هنگام خرید ، محکم ترین و مقام ترین تخت خواب را انتخاب و خریداری کنید. چرا که این گونه هنگام جا به جایی خیالتان از بابت آسیب دیدگی تخت خواب راحت است.

سبک بودن نیز یکی دیگر از نکاتی است که شما هنگام خرید تخت خواب برای اتاق خواب تان باید به آن توجه کنید. سبک بودن تخت خواب ، کار شما را هنگام جابجایی آسان تر می کند.

 

محکم بودن پایه های تخت خواب

محکم بودن پایه های تخت خواب ، یکی دیگر از مهم ترین ملاک ها هنگام خرید تخت برای اتاق خواب شما است. یک پایه استاندارد باید به قدری مقاوم باشد که بتواند وزن دو یا چند انسان را به راحتی و بدون هیچ مشکلی تحمل کند. جک دار بودن و نبودن تشک تخت خواب نیز در این زمینه مهم است. در صورتی که تشک جک دار باشد ، تخت خواب نیازی به پایه ندارد. در این مواقع شما به فضای زیر تخت نیز دسترسی پیدا خواهید کرد.

 

تخت خواب مناسب

کلام آخر

وجود تخت خواب در یک اتاق خواب ، از جمله وسایلی است که به تکامل هر چه بیشتر محیط کمک می کند. یک تخت خواب خوب می تواند به شما آرامش و راحتی را انتقال دهد. پس هنگام خرید تخت خواب برای اتاق خواب تان ، به نکات زیادی از جمله کیفیت ، ارتفاع ، مرغوب بودن جنس بدنه و جنس تشک توجه کنید ، چرا که هر کدام از عوامل گفته شده ، به داشتن خوابی خوب و با کیفیت کمک می کند.

حتما مطالعه کنید
مزایا و معایب تشک‌های لاتکس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Button