مقالات کالای خواب

نحوه شستشوی انواع بالش پر ، پشم شیشه ،الیافی با دست و یا ماشین لباسشویی

زمان مطالعه: 5 دقیقه

نحوه شستشوی انواع بالش پر ، پشم شیشه ،الیافی با دست و یا ماشین لباسشویی

پس از یک روز طولانی و کسل‌آور ، استراحت و خوابیدن مهم‌ترین چیزی بوده که به آن فکر می‌کنید. ولی خوابیدن بر روی بالشی که بوی عرق داده و یا گرد و غبار و خرده‌های ریز غذا بر روی آن باقی‌مانده است ، به هیچ وجه مطلوب نیست. جهت داشتن خوابی دلپذیر ، بالش‌ها باید به صورت منظم شسته شوند. ولی یک بالش هر چند مدت یک بار احتیاج به شستشو دارد. اغلب باید بالش‌ها را هر دو هفته یک‌بار و رویه بالش یا کاور آن را هر هفته شست تا علائم نامطلوب باقی‌مانده بر روی آن از بین برود. به علاوه برای مطلع شدن در رابطه با زمان و چگونگی شستن بالش‌هایتان می‌توانید راهنمای موجود بر روی آن‌ها را مورد استفاده قرار دهید.

با توجه به میانگین هفت الی هشت ساعت خواب شبانه روزی ، شستشوی بالش می‌تواند نکته‌ی مهمی در بهداشت فردی باشد. تماس مداوم سر و صورت و موها با بالش ، موجب خواهد شد که این وسیله به طور دائم در تماس ذره‌های عرق ، پوست مرده و انواع میکروب باشد. به همین علت شستشوی بالش در هر نوعی، اهمیت بسیاری دارد.

شستشوی بالش الیافی، پر یا پشم شیشه تفاوتی نخواهد کرد به هرحال بالش‌ها جز وسایلی بوده که حتما باید شسته شوند. ولی اغلب به شکل نرمال هر شخص برای بالش خود یک روکش را مورد استفاده قرار می‌دهد. درآوردن و شستن این روکش کار ساده‌ای بوده و خوب می‌باشد که به طور میانگین ، هر دو هفته یک بار صورت بگیرد. این روکش مانع از آلوده شدن بالش و محتوای آن تا میزان زیادی خواهد شد. ولی به هرحال با گذشت زمان ، بدنه‌ی اصلی بالش هم در معرض کثیفی قرار خواهد گرفت و به همین دلیل می‌باشد که ما به شستن بالش روی می‌آوریم.

حتما مطالعه کنید
10 ویژگی مهم یک تشک طبی خوشخواب

نحوه شستشوی بالش

شستن مرتب بالش‌ها مواد درونی آنها را به نوعی زنده می‌کند و موجب زیاد شدن طول عمر بالش خواهد شد. اغلب باید به طور هفتگی بالش‌های خود را عوض نمایید. ولی با شستن و عوض کردن دائم روکش یا کاور آنها و در نتیجه از بین رفتن آثار نامطلوب ، دیگر احتیاجی به شستن هفتگی بالش نخواهد بود. حتی در صورت شستن منظم بالش ، باید هر سال آنها را عوض نمایید. همچنین بهتر می‌باشد که همواره دو عدد بالش برای خود داشته باشید تا در صورت انتقال ندادن حس خوب از یکی از آنها بتوانید سریع بالش دیگر را مورد استفاده قرار دهید.

شستشوی بالش به علت ساختار ویژه‌ی آن ، کمی دقت احتیاج دارد. در این مقاله به بیان چگونگی شستشوی بالش پشم شیشه ، بالش الیافی ، بالش پر خواهیم پرداخت. چگونگی شستن هر بالش با توجه به الیافی که در آن استفاده شده مختلف است ، که در زیر بهترین روش‌های شستشوی هر کدام را شرح می‌دهیم.

روش شستشوی بالش پر

یکی از قدیمی‌ترین و پرطرفدارترین انواع بالش مورد استفاده ایرانی‌ها بالش پر می‌باشد. این بالش‌ها سنگین و در عین حال لطیف و راحت بوده و به کار بردن آن‌ها به علت ویژگی ارتجاعی پایین ، حس خوبی در اشخاص به وجود می‌آورد. قبل از شستشوی بالش پر ، با چند ضربه تلاش کرده پراکندگی پرهای موجود در بالش را یکدست و سطح بالش را صاف نمایید. این کار موجب گوله نشدن پرها خواهد شد و در عین حال باعث شده تمام محتویات بالش به اندازه‌ی مساوی در معرض شستن قرار بگیرند. بالش پر به آسانی با ماشین لباسشویی قابل شستشو می‌باشد. تلاش نمایید بالش را با دور کم در زمان کوتاه و با مواد شوینده ملایم بشورید. در ذهن داشته باشید که پر، توان مقاومت در مقابل شوینده‌های قوی را نخواهد داشت. تلاش کرده پودر لباسشویی را به کار نبرید و در عوض مایع شوینده لباس با ترکیبات ملایم را به کار ببرید. می‌توان بالش پر را در تشت آب سرد با ضربات آهسته دست هم شست. حتما و حتما پس از شستشو ، بالش را در تماس با نور خورشید قرار داده تا به طور کامل خشک شود.

حتما مطالعه کنید
قیمت تشک خوشخواب

روش شستشوی بالش پشم شیشه

شستن با ماشین لباسشویی به هیچ وجه راه خوبی برای شستشوی بالش پشم شیشه نخواهد بود. چگونگی شستن بالش پشم شیشه با ماشین لباسشویی ، موجب گوله شدن الیاف درون آن و بلا استفاده شدن بالش خواهد شد. بهترین روش شستشوی این نوع بالش ، شستن آن با دست می‌باشد. در یک تشت آب سرد ، میزانی مایع لباسشویی حل کرده و بالش را به مدت پانزده دقیقه در آن محلول بگذارید. بعد با فشار آرام دست ، بالش را شسته و در پایان دوباره با آب سرد ، آن را آبکشی نمایید. می‌توان خشک‌کن ماشین لباسشویی را برای خشک کردن بالش پشم شیشه به کار برد تا بالش به خوبی پف نماید و به حالت اولیه برگردد. ولی به هرحال قرار دادن آن را در معرض آفتاب از یاد نبرید. این کار با این هدف انجام می‌شود که از خشک شدن کامل بالش مطمئن شوید. اگر نم هرچند کم ، در بافت بالش باقی بماند موجب به وجود آمدن محیطی مناسب برای رشد باکتری‌ها می‌شود و به علاوه امکان دارد بالش بوی نم بگیرد. اگر تنفس بوی نم را تجربه کرده باشید، می‌دانید بوی خیلی نامطلوب و آزاردهنده‌ای می‌باشد. در ضمن نور خورشید در میکروب‌کشی موثر می‌باشد. ولی به جز چگونگی شستن با دست ، دادن بالش پشم شیشه به خشک شویی و بخار شویی هم روش مناسبی می‌باشد.

روش شستشوی بالش الیافی

بالش الیافی نوعی بالش بوده که درون آن با الیافی از جنس پلی‌استر پر شده است. الیاف پلی‌استر در مقایسه با پشم شیشه مقاومت بیشتری داشته و در برابر آب ، کمتر حساس هستند. به همین علت شستن بالش الیافی با ماشین لباسشویی هم ممکن می‌باشد. بالش الیافی را با آب سی درجه و دور پایین در ماشین لباسشویی قرار دهید. جهت خشک کردن بالش الیافی هم مثل بالش پشم شیشه اقدام نمایید. از خشک‌کن برای پف کردن دوباره‌ی آن استفاده کنید و حتما قرار دادن در معرض نور خورشید را از یاد نبرید. اگر نگران بافت بالش الیافی بوده و یا می‌خواهید بالشتتان کمتر در معرض صدمه قرار بگیرد ، شستن با دست هم روش خوبی می‌باشد. دقت نمایید مایع شستشوی دارای نرم کننده را به کار نبرید. نرم کننده به الیاف بالش صدمه خواهد زد.

حتما مطالعه کنید
بهترین حالت خواب مناسب برای دیسک کمر و کمر درد

سخن آخر

شستشوی بالش

شستشوی بالش کار مهمی در رعایت بهداشت فردی محسوب می‌شود. بالش به طور دائم در طی شب با سر و صورت ما در تماس بوده و انواع میکروب و پوست‌های مرده را به خود جذب می‌نماید. پس احتیاج می‌باشد به جزء روبالشی ، خود بالش را هم طبق برنامه مرتبی شستشو دهید. در این مقاله به بیان بهترین روش شستشوی بالش پشم شیشه ، بالش الیافی ، بالش پر پرداختیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Button